Společenství čistých srdcí

Nedělní slovo

Kategorie: Pro inspiraci

květina, zdroj: www.pixabay.com, CC0 Public Domain V rámci naší rubriky Nedělní slovo, přestavíme postupně další brožurku, tentokrát s názvem Láska pod lupou...





4. CO JE TO MANŽELSTVÍ?


Manželství je zřízení na doživotí. Stane se buď doživotním vězením, nebo nádherným společenstvím v lásce, přátelstvím na život a na smrt, které uchrání trpkého poznatku, co je to osamělost člověka uprostřed lidského hemžení. S touto myšlenkou jsme se včera rozešli. A už včera jsme si naznačili způsob, jak je možno se tomuto riziku postavit: Je to zřízení od Boha, stvořil tak lidi. A Bůh nenechává své děti v bezmoci, nabízí ve všem pomocnou ruku. Kristus povýšil manželství na stavovskou svátost a vybavil ji potřebnými milostmi.

Dnes si tedy odpovíme na otázku, co je to manželství, z třetího – nejdůležitějšího hlediska, z hlediska náboženského. A to nám praví:
a) Je to svátost.
b) Je to zviditelněný vztah Krista a církve.

a) Je to svátost. Jako je svěcení na kněze – je i svěcení na manžele. Jako kněze vybavuje Kristus zvláštní mocí, silou, milostí, aby mohli plnit svůj úřad – tak i manžele. Kněží jsou svěceni při mši svaté. Také snoubenci mají přijmout posvěcení na manžele při mši, kde oběť Kristova za celý svět se spojuje s jejich sebeobětováním sobě navzájem, svým dětem a těm, kterým budou svým manželstvím k radosti a užitku.

b) Je to zviditelněný vztah Krista a církve, obraz lásky mezi Kristem a církví. Svatý Pavel o tom mluví v listu Efesanům: Ženy, buďte mužům poddány tak, jako kdyby to byl sám Pán Ježíš. A vy, mužové, mějte své ženy rádi tak, jako Kristus miluje svou církev. Muž má být ženě Kristem – Spasitelem – žena muži církví. Rozumíte, co to znamená? Když se dva před Bohem vezmou, přejímají tím úkol udělat druhého šťastným – nejen na zemi, ale i na věky – dopomoci mu ke spáse, do nebe. Žít v křesťanském manželství tedy znamená jít ruku v ruce k Bohu. Společná nedělní cesta do kostela, na mši, ke stolu Páně, je obrazem společné cesty k Bohu, do chrámu věčné slávy v nebesích. Není to příliš nad lidské síly? Co vše tedy musí manželé? Vydělávat peníze, starat se o domácnost, vychovávat děti, a také si být navzájem duchovním vůdcem, vychovatelem ke Kristu?

Vskutku, bylo by to na jednoho moc, kdyby uzavírali tuto smlouvu jen sami, jen ve dvou. Ale křesťanské manželství je smlouva ve třech: třetím ve smlouvě je Bůh, který je chce sílit a učit láskou a Slovem Syna; který je chce vést a osvěcovat dary Ducha. Bůh, který je s nimi a na něhož mohou spoléhat. Je-li manželství Božího původu, pak z toho plyne, že nikdo na světě nemá právo na základech manželství něco měnit. Při koncilních diskusích o manželství se v jednom návrhu vyskytl výraz "manželská smlouva". Otcové koncilu ten výraz rozhodně odmítli. "Smlouva" znamená pro dnešního člověka dojednání, dohodu dvou stran, kterou lze uzavřít, když oběma vyhovuje, a kterou lze zrušit, když některé straně přestane přinášet výhody. Smlouvou je v právním smyslu občanský sňatek: proto občanský zákon zná i rozluku manželství. Z toho důvodu se věřící křesťan nespokojuje jen s občanským sňatkem, smlouvou, kde si spočítal, co mu to vynese, ale uzavírá svazek na základě lásky. A když mám někoho rád, nepočítám, co z něj vytěžím pro sebe. Myslím na to, jak bych jemu prospěl, čím bych jemu udělal radost. Církevní, svátostný sňatek nemohou proto uzavřít dva, kteří si řeknou: my to spolu zkusíme. Když nám to nebude vyhovovat, tak se rozejdeme. Sňatek v kostele mohou uzavřít jen ti, kteří vstupují do manželství proto, že mají toho druhého rádi, kteří to myslí s tím druhým upřímně: beru si tě, ženo má, abych ti byl v životě ochráncem. Chci vše vynaložit, aby ti bylo se mnou na světě dobře. – Beru si tě, muži můj, abych ti dala domov, kam by ses těšil po práci, kde by ti bylo hezky, chci ti dát svou něhu a lásku, chci ti dát děti, zviditelnit ovoce naší lásky.

Křesťanské manželství je tedy zaměřeno altruisticky – je to vzájemné obdarování, ale také obětování jednoho druhému a spolu dětem. To je další záruka: v dětech. Bezdětní manželé to mají těžší, i když se na první pohled zdá, že je to život bezstarostnější. Snadno svede mladé manžele povrchní pohled, když uvažují: Dítě – to se dá vyčíslit, jaká je to ztráta na penězích, jaká je to zátěž na volný čas. Proto budeme nejprve oba vydělávat na zařízení, auto, chatu. Dítě – to až potom, na to je čas. A tak přibývá kolem nich věcí, po kterých toužili, i v tom autě konečně sedí: dva sebou navzájem už znudění lidé, dva, kteří si jdou na nervy, kteří se hádají na každém kopečku, že ten, kdo je právě u volantu, pozdě zařadil, špatně brzdí, nemožně vede volant. Mají věci, ale nemají dítě, nemají lásku. Vyprchala, ani nevědí jak. A když po několika letech bezdětného manželství dítě konečně mají, je jim místo radostí břemenem. Jsou nervózní a dítě také, jsou mrzutí a strkají práci kolem dítěte jeden na druhého. Ráno před šestou je budí a vlečou v poklusu do jeslí – ona přece nezůstane kvůli děcku doma z práce! Radím vám, mladí přátelé, kteří se připravujete do manželství: pokud tomu nezabrání zdravotní nebo jiné překážky, přijměte děti jako Boží dar, tak jak přijdou hned po svatbě. Dokud jste mladí, zvládnete starosti s dětmi snadněji. Nezbude vám pak čas na sebepěstování, sobectví, upevní se vaše manželská pospolitost při výchově, zůstane živá i vaše vzájemná láska.

A nechtějte mít jen jedináčka. Tím byste ublížili dítěti i sobě. Takový je Boží řád manželství – je to svátost, skrze kterou mají manželé pomáhat ke štěstí časnému i věčnému jeden druhému a oba spolu svým dětem. Nejméně tři opěrné body musí být, aby něco stálo pevně. Jen tam, kde se manželský svazek uzavírá ve třech – muž a žena a Bůh, tam stojí manželství pevně. Pojďme teď prosit Krista – Boha mezi námi, aby manželé zakusili na sobě pravdivost životní zkušenosti svatého Pavla: "Všechno mohu v tom, který mě posiluje."

vztah, zdroj: www.pixabay.com, CC0 Public Domain

Sdílet

[Akt. známka: 0 / Počet hlasů: 0] 1 2 3 4 5

Autor: Anička Balintová | Vydáno dne 02. 07. 2017 | 1676 přečtení
Počet komentářů: 0 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek


Důležité kontakty:
P. Marek Dunda koordinátor SČS, marek@fatym.com
P. Vilém Štěpán, villelmus@seznam.cz, spoluzakladatel iniciativy SČS přijímá do SČS s přesahem za hranice ČR zvlášť Medžugorje.
Tisková mluvčí SČS Jana Julinková (roz. Brabcová)
zástupkyně tiskové mluvčí, na kterou je možné směřovat dotazy:
Anna Bekárková annabekarkova@gmail.com tel.: 736 522 818

phpRS PHP MySQL Apache
Tento web běží na upraveném redakčním systému phpRS.

Vyhledávání
Ubytování v České KanaděKomorníkUbytování KunžakChata rybníkaUbytování větších skupinChata KomorníkChata Jižní ČechyPenzion skupinyChata Česká KanadaPenzion Česká KanadaUbytování StrmilovRybařeníChata na Samotě

Přihlásit se (upravit nastavení)
Zapomenutí hesla
Zrušení účtu

Odhlášení

Registrace nového čtenáře